Vind ik online “Tien tips om uw medewerkers te motiveren.”
Mooi, maar klopt dat ook wel wat daar staat?
Bij tip 1 was ik nog gemoedelijk. Maar ik kreeg een vreemd gevoel bij het lezen van hun:
Tip 2. Verwacht het beste
Het begint al bij hun eerste zin: “Als u verwacht dat iemand iets bereikt, bereikt hij dat ook.”
Dit ruikt naar almachtsdenken, het idee dat je met gedachten anderen kunt beheersen en controleren. Ik ga hier niet uit de doeken doen wat de psychologische consequenties zijn van dit soort denken wanneer het niet volgens uw verwachtingen verloopt. Bieden zij dan de coaching, de training, de therapie die u in uw almacht gaan plaatsen waardoor uw verwachtingen werkelijk die touwtjes worden waaraan uw personeel als ‘pupets-on-a -tring’ doen wat u verwacht?
Heb je werkelijk middels je verwachtingen alle touwtjes in handen? Vergeet het!
We zouden deze tip als volgt corrigeren:
“Als u verwacht dat iemand iets bereikt, gaat u hem/haar als dusdanig ook zo behandelen. En daarmee verhoogt u uitermate alle kansen dat deze persoon aan je verwachtingen voldoet. Positieve behandelingen leveren nu eenmaal ook positievere resultaten op. Het omgekeerde geldt dan ook dat als u negatieve verwachtingen hebt ten opzichte van een medewerker, dan gaan zijn/haar prestaties ook door uw gedrag negatief beïnvloedt worden.”
Ik denk dat we moeten afstappen van de onzin dat uw gedachten het gewenste gedrag van de ander controleert. Uw gedachten beïnvloeden in eerste instantie uw eigen gevoel. En uw gevoel beïnvloedt meteen ook uw gedrag, uw houding, hoe u zich gedraagt. Dat is het moment dat u het gedrag van uw medewerkers beïnvloedt. Door uw gedrag, uw woorden.
Dus onrechtstreeks hebben uw verwachtingen een positieve al dan niet negatieve invloed op uw medewerkers. Maar het is nooit zo dat uw verwachtingen maken dat anderen zich daar helemaal naar plooien en schikken.
En dan het laatste zinnetje van hun tip: “Mensen hebben de neiging om te voldoen aan de verwachtingen die we van hen hebben.”
Als dat zo zou zijn dat deden alle politieker exact wat we van hen verwachten, loopt iedereen in de pas zoals we dat verwachten, en zal u ons nu contacteren op nummer 055 305 270 om uw team, personeel en medewerkers door ons te laten motiveren en vormen… exact zoals wij dat verwachten 😉
En dan hier de echte tip: Voel wat voor u het beste werkt, het beste verwachten of het ergste voorkomen? En neem even de tijd om te ontdekken wat de ander werkelijk motiveert, uw stijl of hun eigen stijl?
Op uw succes
het allerbeste,
Callens & Deridder