Technologie en menselijkheid in recruitment

Ontdek hoe technologie en menselijkheid in recruitment samenkomen

Eerder schreven we een blog over de voordelen van slimme technologieën binnen de wereld van recruitment. Alhoewel we dit revolutionair gegeven niet kunnen negeren, is het uiterst belangrijk het menselijke erin te blijven houden.  

Hier zijn enkele manieren om de menselijkheid in het wervingsproces te behouden en tegelijkertijd gebruik te maken van slimme technologieën: 

recruitment

1. Persoonlijke Communicatie

Gepersonaliseerde communicatie is dé sleutel om het wervingsproces menselijk te houden. Dit kan worden bereikt door een combinatie van automatisering en menselijke interactie. Zo kan het gebruik van een AI-gestuurde chatbot om veel gestelde vragen te beantwoorden en een eerste screening uit te voeren tijd besparen, maar de vervolgcommunicatie dient door een menselijke recruiter te worden afgehandeld. 

2. Menselijke Contactpunten

Zorg er gedurende het hele wervingsproces voor dat er mogelijkheden zijn voor menselijke interactie. Denk hierbij aan telefoon- of video-interviews, persoonlijke interviews en follow-ups na het gesprek. Deze contactmomenten bieden de kandidaat én recruiter de gelegenheid om elkaar beter te leren kennen op een persoonlijk niveau.  

3. Empathie en Begrip

Toon empathie en begrip voor kandidaten tijdens het hele wervingsproces. Dit betekent de tijd nemen om naar hun zorgen te luisteren, regelmatig updates geven en transparant zijn over de rekruteringstijdlijn. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen en laat zien dat het bedrijf de tijd en inspanningen van de kandidaat waardeert. 

4. Kijk naar de waarden

Dit betekent dat niet alleen wordt gekeken naar de vaardigheden en ervaring van een kandidaat, maar ook naar zijn of haar waarden en hoe deze aansluiten bij de missie en cultuur van het bedrijf. Dit kan ertoe bijdragen dat de juiste match wordt gevonden voor zowel de kandidaat als werkgever.

5. Bevraag de werkmotivaties

Vandaag de dag gaat men helaas nog vaak op het buikgevoel af. Al vinden we het schitterend dat recruiters ook hun intuïtie gebruiken, is het belangrijk om bedachtzaam te zijn, te denken op lange termijn en rekening te houden met de context. En juist daarom is technologie onze vriend (en dus geen vijand!)

Bij Jobmotivation maken we namelijk gebruik van een geävanceerde technologie om de werkmotivaties in kaart te brengen. Een efficiënte online bevraging om enorm veel inzicht te vergaren op een korte tijd. We stellen vragen zoals: 

Kan je rangschikken wat voor jou het belangrijkste is, en me aangeven waarom?"

  1. Leidinggeven
  2. Groepsgevoel
  3. resultaten behalen
  4. enz…

Vervolgens peilen we naar vele andere motivaties, om zo een exact beeld te krijgen van de kandidaat. Laat technologie je dus niet afschrikken, want op deze manier verkrijg je: 

  • 98 % minder cognitieve ‘bias’
  • en heb je 90% minder interviews nodig
 

Jobmotivation helpt je verder om technologie en menselijkheid in recruitment te optimaliseren!

Je hoeft er uiteraard niet alleen voor te staan. zit je nog in een zoektocht als het gaat om technologie en menselijkheid? Weet je niet hoe je authentiek uit de hoek kan komen?

We geven een nieuwe editie van onze “Slim Rekruteren” masterclass: dé training om online én face to face recruitment kwalitatief te maken. Hierin bestuderen we ook de werkmotivaties. Technologie en menselijkheid in recruitment gaan perfect samen.

Misschien ook interessant?