Eerst en vooral...Wat is proactief rekruteren?
Bij proactief rekruteren trek je de juiste mensen aan vooraleer je ze nodig hebt. Klinkt te mooi voor woorden? Het is wel degelijk mogelijk! Vandaar dit artikel: hoe kan je proactief rekruteren?
Je brengt dus op voorhand het talent naar je onderneming.
Hoe pak je dit aan? Jobmotivation geeft je graag 5 handige inzichten.
1. Praat met de teams en managers.
Wat zijn hun waarden? Hoe is de dynamiek tussen de teamleden? Wat zijn hun werkmotivaties? Zo weet je al wie je zal gaan zoeken in de toekomst en zal het schijven van een functiebeschrijving des te gemakkelijker gaan . Betrek steeds de teamverantwoordelijken of hoger management bij dit proces.
2. Bouw een community.
Maak dat je online zichtbaar bent en dat je vertrouwen creëert. Vraag eens in je omgeving wat men van de bedrijfswebsite vindt. Straalt deze autoriteit uit?
Deel super interessante content zonder je geheimen prijs te geven. Zo heb je een aantal mensen die interesse hebben in je bedrijven en mogelijks ook interesse hebben om er te werken.
Let ook op de mobiele interfaces. Maak dat daar alles in orde is want dit wordt belangrijker en belangrijker, en dus ook om de juiste mensen aan te trekken.
Online zichtbaarheid is meer dan LinkedIn alleen. Gebruik ook Instagram & Facebook voor het ‘jongere’ publiek bijvoorbeeld.
3. Betrek de potentiële kandidaat bij jouw organisatie.
Je kan mensen uitnodigen naar events of zelfs de deur openzetten om een training mee te volgen. Of ga eens op een beurs staan. Er zijn vandaag de dag heel veel jobbeurzen voor afgestudeerden. Soms zijn er niet direct vacatures op datzelfde moment, maar dat hoeft ook helemaal niet…zolang je maar in het achterhoofd blijft van de potentiële kandidaten. The House of Marketing doet dit bijvoorbeeld heel goed. Zo hebben zij bijvoorbeeld workshops voor young potentials waarna zij een certificaat behalen.
4. Blijf contact houden.
Eenmaal je contacten hebt, onderhoudt ze. Laat regelmatig eens iets van je horen. Dit wordt zeker geapprecieerd en zo blijf je in het achterhoofd. Stuur bijvoorbeeld regelmatig interessante content, of stuur ze een mailtje met hun verjaardag.
5. Maak de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk.
Snij alles wat niet noodzakelijk is in je rekruteringsproces eruit. Maak je rekruteringsproces organisch. Er nog steeds veel bedrijven (ik ga geen namen noemen 😉 ) waarbij kandidaten zowel hun CV moeten uploaden én elke job manueel nog eens moeten ingeven. Niet zo handig dus…
Met deze 5 stappen kan je al heel veel impact genereren. Wees ook zeker niet bang om feedback te vragen aan de kandidaten.
Interesse in meer naast hoe kan je proactief rekruteren?
De eerstvolgende recruitment training ‘slim rekruteren’ vind je hier. Tijdens deze masterclass rekruteren train je in motivatiegericht rekruteren en doeltreffend interviewen. Je krijgt veel kans om te oefenen zodat de gegeven kaders je eigen worden.