Waarom LinkedIn zo efficiënt is voor recruiters?
LinkedIn staat bekend als een van de populairste sociale media kanalen bij het rekruteren, voornamelijk dankzij haar machine learning capaciteiten.
Dankzij het gebruik van AI kan LinkedIn enorm veel data sorteren, waardoor de software gepersonaliseerde aanbevelingen kan geven aan gebruikers.
LinkedIn biedt een tool aan genaamd ‘The LinkedIn Recruiter’, waarmee recruiters actieve/passieve kandidaten kunnen vinden.
De software genereert een lijst van kandidaten die het beste overeenkomen volgens verschillende zoekcriteria, gaande van locatie tot verloning. De matches worden opgesomd en gerangschikt. Daarna kan de recruiter 1) het profiel bezoeken, 2) opslaan, en 3) een bericht sturen naar die specifieke kandidaat via de welgekende ‘InMail’.
Deze technologie verschilt van anderen in die zin dat de resultaten voor beide partijen interessant zijn.
De software houdt niet alleen rekening met de interesses van de recruiter, maar controleert ook of de kandidaat daadwerkelijk geïnteresseerd is.
Dit betekent dat mensen InMails kunnen ontvangen van recruiters, waarin wordt gesuggereerd dat zij een vacature hebben die interessant zou kunnen zijn voor de ontvanger. De ontvanger kan dan op de knop ‘accepteren’ drukken, of op ‘nee, bedankt’. Als hij/ zij op ‘accepteren’ klikt, krijgt de kandidaat de volledige vacature te zien en kan hij/zij solliciteren op de baan als hij/zij dat wil.
Bovendien kent LinkedIn vanaf dat moment het conversiepercentage van de verstuurde Inmail (wie klikt op ‘accepteren’ en wie niet).
In de toekomst betekent dit dat de inzichten nog interessanter zullen zijn dan voorheen, omdat het zijn gebruikers beter leert kennen dankzij machine learning.
“In a two-year period, we were able to double the number of InMails accepted by job candidates. All these efforts also contribute to our vision of creating economic opportunity for every member of the global workforce”.
Dus, in feite doet LinkedIn het werk voor jou. Eens je de basis kent van hoe LinkedIn werkt, wordt het vrij simpel en maakt LinkedIn het leven van recruiters tegenwoordig veel gemakkelijker.
Toch zijn er nog heel wat richtlijnen die LinkedIn suggereert te volgen om een goede Inmail op te stellen. Als je hun richtlijnen namelijk niet goed opvolgt, kan je bovendien ‘afgestraft’ worden met minder zichtbaarheid als gevolg.
Onze nieuwste opleiding
Op 24 maart, in de namiddag, organiseren wij een online training over hoe te rekruteren op Linkedin (en ook via andere sociale media!).