Wat is slim rekruteren? De vijf stappen voor de hedendaagse recruiter.

Slim rekruteren’ houdt in dat je als recruiter voorgoed komaf maakt met de torenhoge kosten van het rekruteringsproces en dat je niet alleen inzicht hebt in de competenties van de kandidaat, maar ook in zijn of haar werkmotivaties. Maar hoe ga je nu te werk?

‘Slim rekruteren’ bestaat uit vijf stappen:

1. Breng de gewenste werkmotivaties voor de job in kaart en wees een slimme recruiter.

Het bepalen van de werkmotivaties vormt de hoeksteen van elk succesvol rekruterings- en coachingsbeleid. Je dient dus te weten welke competenties én motivaties er nodig zijn. We kijken altijd eerst naar de motivatie voor leiding geven, samenhorigheid en of resultaatsgerichtheid en nemen dan 3 tot 5 andere key motivaties.

 

2. Laat de kandidaten de on-line motivatiebevraging invullen.

Dit neemt ongeveer 35 minuten in beslag. Dit is een professionele bevraging die haarfijn 48 werkmotivaties in kaart brengt. 40 vragen met 5 antwoorden die in volgorde dienen gerangschikt te worden. Uiterst betrouwbare resultaten vanwege de wetenschappelijke onderbouwing en ook omdat alle antwoorden zijn op zich ok zijn, we meten de werkmotivaties.

3. De recruiter Interviewt de kandidaat op basis van die werkmotivaties (motivatiegericht interviewen).

Bij motivatiegericht interviewen zijn er twee mogelijkheden. Ofwel hebben we de gewenste werkmotivaties voor de job al in kaart gebracht. Ofwel kunnen we een kandidaat inzetten voor verschillende functies en kijken we binnen welke functie die persoon zou passen.

Daarbij houden we als recruiter rekening met zowel zijn of haar competenties en motivaties. In beide gevallen moet je nagaan of er een match is met de gewenste werkmotivaties voor de job(-s) en de werkmotivaties van de kandidaat. Dat kan je checken door de kandidaat een aantal gerichte vragen te stellen die dieper ingaan op de gewenste werkmotivaties. Dat proces noemen we motivatiegericht interviewen.

Je kan hierbij ook als recruiter de online motivatiebevraging van Jobmotivation gebruiken. Het rapport geeft een individuele vingerafdruk van elke werknemer binnen de werkcontext en genereert heel duidelijke rapporten.

 

4. Kijk of de kandidaat zal matchen met het team.

Zodra je zicht hebt op de belangrijkste motivaties van je kandidaat en van je team, weet je of die nieuwe medewerker zal aarden in het team. Of waar het schoentje zal wringen! Wanneer je eerst kijkt of er een match is tussen de kandidaat en het team, voorkom je als recruiter veel frustraties en respecteer je de energie van jouw team.

 

5. Anticipeer hoe je de kandidaat zult coachen.

Kies je ervoor om regelmatig je medewerkers individueel te begeleiden? Zet dit bovenaan jouw to-do lijstje en hou vol! Op lange termijn verdient deze tijdsinvestering zich vlot dubbel en dik terug! Nog een tip: spreek de taal van je medewerker en gebruik die woorden waarmee je direct de klik maakt. Ze rollen zo uit onze online motivatiebevraging!

Wil jij ook slim rekruteren? Volg dan deze opleiding rekruteren.

Wees er snel bij, want het aantal plaatsen is beperkt!

Peter Callens. Tel.: 0473 95.26.65    peter@jobmotivation.be

 

Ps: Toch eerst nood aan communicatie skills? Dan kan je deze training volgen.