Wat betekent écht inspirerend leiderschap?
Vandaag hoor je termen zoals: authentiek leiderschap, the compassionate leader, de empathische leider, de kwetsbare leider en ga zo maar door.
Duidelijk is geworden dat de uitspraak: “ik weet het allemaal en jullie zullen eens luisteren omdat ik het zeg”, passé is… én maar goed ook!
Wat dient een leider te doen? Wel, da’s heel simpel. Hij of zij dient te leiden. En het mag zeker op de meest menselijke manier zijn: hartsverbonden, authentiek en empathisch.
Wat zijn de kenmerken van een uitstekende leider anno vandaag?
Voor mij kan je een groot verschil maken door het volgende te doen of uit te stralen. Ik zet de 6 kenmerken voor jou even op een rijtje:
1. Een leider weet slim om te gaan met emoties.
Dat weten we al. Maar… passen we dit zelf toe of verliezen we onszelf nog steeds in conflicten en wrok? Het is des mensen. Als je echter in je kern blijft als leider, hoe groot de stormen ook mogen zijn, dan is dit juist een belangrijke sleutel tot succes. Mocht je hier trouwens extra support in willen hebben, dan kunnen we jou de services van Pantelco aanraden.
2. Een leider onderkent het belang van coachen en kán coachen.
Coachen is geen lulfabriek.
Het is wel een gestructureerd proces waarbij je individuen laat evolueren.
Het is ook niet vrijblijvend. Het vraagt engagement van de 2 partijen.
De opdracht van een leider bestaat erin om tijd te maken voor de mensen. Ga het contact aan en stuur ze naar een hoger niveau. Dit kan bijvoorbeeld door aanwezig te zijn bij een coaching die ze geven aan medewerkers. Of door een issue waar zij mee worstelen aan te pakken, en daar op een gestructureerde manier mee om te gaan.
3. Een leider luistert naar zijn intuïtie en combineert dit met dossierkennis.
Vandaag leven we in een vluchtige en oppervlakkige wereld. Een dossier kennen vraagt studiewerk en vaak geeft het een meerwaarde om het dossier van verschillende oogpunten te belichten.
Zoals bijvoorbeeld het open staan voor kritiek. Misschien ben je er volledig naast. Da’s niet erg. Als leider durf je je kwetsbaar op te stellen en weet je dat jouw ‘gut feeling’ meestal klopt en dat je dossierkennis een grote meerwaarde biedt.
4. Een leider gaat voor excellentie.
Je gaat voor het beste. Voor jezelf én je mensen. Je wilt uitmunten in resultaten. Ook in het gevoel bij je klanten en medewerkers. De relatie tussen de 2 ken je.
Middelmatigheid is niet aan jou besteed. Excellentie bereik je door bv. de focus volledig te richten op je klant en van daaruit te vertrekken.
5. Een leider kan blinde vlekken zien.
Iedereen heeft blinde vlekken. Ook jij.
Wat helpt? Om je ook te laten coachen. Door een topcoach. Die je triggert en die je energie geeft.
Hierdoor groei je en bereik je een niveau dat je eerst niet voor mogelijk hield.
De leider van vandaag denkt dus niet: “ik weet alles, en IK dit en IK dat.
Nee, de leider van vandaag stelt zich kwetsbaar op, durft ook de schaduwkanten te tonen, de medewerkers te laten openbloeien en een prima sfeer te creëren. Wanneer jij en je medewerkers zich goed voelen, zijn ze veel productiever.
6. Een leider heeft zijn missie, visie en waarden helder.
En weet die ook te communiceren aan zijn medewerkers. De operationele procedures wordt gekend door middle management en haar medewerkers. De functiebeschrijvingen zijn helder. De strategie is duidelijk en de waarden zijn voelbaar doorheen gans de organisatie en worden dagdagelijks gebruikt.
Benieuwd naar meer over coaching en leiderschap?
Op 19 & 20 april geef ik een opleiding over teamcoaching. In deze opleiding gaan we de effectiviteit van je team verhogen en krijg je meer inzicht in je drijfveren en die van jouw team.