5 Tips voor een goede employer branding

Vind hier 5 goede tips om jouw employer brand op te krikken!

Employer Branding… een onderwerp dat je steeds vaker en vaker hoort terugkomen, maar hoe gaat dat juist in zijn werk en hoe kun je hier als bedrijf in uitblinken? Je vindt de antwoorden in deze blog!

1. Zet in op sociale media

Tegenwoordig is er een overaanbod aan jobs , dus willen kandidaten zich meer informeren. Ze gaan vooral kijken op het internet naar hoe het bedrijf eruit ziet, wat ze erover kunnen vinden en wat anderen erover vertellen. Dus bedrijven MOETEN wel meedoen, anders worden ze ten eerste niet gevonden. Ten tweede is het ook wel belangrijk, als ze gevonden worden, dat alle info juist is.

De belangrijkste sociale mediaplatforms zijn Facebook, LinkedIn, Instagram en nu komt zelfs TikTok meer en meer in aanmerking. Dit om de ietwat jongere generatie de plezante kant van het bedrijf te laten zien.

Het enige grote nadeel is dat bedrijven dit op korte termijn willen doen werken. Dit terwijl de reputatie of het imago van een bedrijf eigenlijk op lange termijn worden gemaakt. Je kan niet zomaar even wat berichtjes posten op sociale media, het zal echt wel wat tijd in beslag nemen om een goede employer brand te creëren. Mispak je er dus niet aan.

Ook is het belangrijk om regelmatig informatie te plaatsen op de sociale mediaplatforms zodat je die up-to-date houdt. Op die manier blijft Google deze informatie bijwerken en sta je iets meer naar omhoog.

2. Betrek medewerkers bij het creëren van je employer brand

Uit allerlei studies blijkt dat kandidaten de mensen uit hun netwerk ((facebook)vrienden, connecties op LinkedIn,…) vragen gaan stellen over het bedrijf en de reputatie ervan. Als die mensen zeggen dat ze werken voor een tof bedrijf dat veel doet voor de medewerkers, gaat het veel makkelijker zijn kandidaten over de streep trekken om bij het bedrijf te komen werken.

Medewerkers moeten dus eigenlijk fungeren als ambassadeurs die het imago van het bedrijf creëren. Dit door het employer brand uit te dragen aan hun persoonlijk netwerk.

Een bedrijf waarvan we denken dat hier een goed voorbeeld voor is, is The House of Marketing. Kijk maar eens op hun Instagram profiel!

3. Spreek kandidaten zelf aan

Bedrijven realiseren zich vaak niet dat veel mensen, namelijk 50% van de Belgische bevolking, bereid zijn om van job te veranderen. Die 50 procent gaat wel niet spontaan solliciteren, ze wil gevraagd worden. Bij sollicitaties worden kandidaten namelijk geëvalueerd op het schaap met vijf poten. Terwijl het in de omgekeerde richting overkomt alsof het bedrijf haar huiswerk al gemaakt heeft en weet wat die persoon te bieden heeft.

Het is dus de uitdaging voor rekruteerders om die stap te wagen en dat gebeurt via employer branding.

4. Meet de resultaten

Je kan wel makkelijk aan employer branding doen, maar wat heb je eraan als je niet weet of de strategie haar gewenste resultaten behaalt? Niet veel. Daarom hieronder even 5 meetstaven:

  • Hoeveel medewerkers hebben we aangetrokken door eigen medewerkers, dus hoeveel van hen hebben mensen aangereikt? Dit is een zeer belangrijke vraag die bedrijven zich moeten stellen aan het eind van de rit.
  • Hoeveel mensen hebben we gerekruteerd via sociale media? Dit kan je nagaan door bij sollicitatiegesprekken de vraag te stellen waarom diegene solliciteert of van waar de kandidaat het bedrijf kent.
  • Het aantal spontane sollicitaties dat je bedrijf krijgt.
  • Het aantal mensen dat de website/vacaturesite van het bedrijf bezoeken. Dit hopelijk in stijgende lijn.
  • Gebruik maken van een reviewsite zoals Glassdoor en daarop kijken of je bedrijf steeds beter geëvalueerd wordt door medewerkers of kandidaten.

5. Volg trainingen

Heel vaak zit je aan de ene kant met de marketing- en communicatie afdeling  die vooral sociale mediaprofielen beheert. En dit terwijl employer branding eigenlijk vooral bij de personeelsdienst een belangrijk gegeven is. Zij hebben echter geen kaas gegeten van de wereld rond sociale media: ze hebben geen idee hoe het moet en wat er allemaal bestaat. Ze hebben die skills nooit meegekregen.

Eens er dan wordt beslist om iets op sociale media te posten, is het niet zo handig om eerst steeds naar de marketing afdeling te moeten stappen. Daarom bestaan er trainingen waarbij HR-verantwoordelijken iets meer kunnen leren over dat sociale mediawereldje en een kei te worden in employer branding.

Benieuwd hoe wij jouw employer brand naar een hoger niveau kunnen brengen?

Jobmotivation geeft trainings over hoe je jouw employer brand kan digitaliseren, door middel van mensen te engageren via sociale media. Samen maken we met jou een content planning en delen we met jou de best practises. 

Op 25 augustus valt onze volgend webinar, ben je er ook bij? 

Misschien ook interessant?

We schreven laatst ook een blog over de valkuilen binnen Employer Branding.