Help! Ik krijg mijn mensen niet mee!

Help! Ik krijg mijn mensen niet mee!

Wat doe je wanneer je verhaal, je insteek, je drive maar niet pakt bij je team?  

Je doet er alles aan hen mee te krijgen in je verhaal. Maar je voelt geen verbinding met de teamleden. Het zou je misschien verbazen, maar je bent zeker en vast niet de enige.  

In deze blog geven we jou de 3 voornaamste redenen waarom je jouw mensen mogelijks niet meekrijgt.  

1. Niet iedereen spreekt dezelfde taal.

Iedereen heeft zijn eigen taal, en eigen vorm van communicatie. De ene gebruikt al wat meer lichaamstaal dan de andere, net zoals dat de ene verbaler is dan de andere. Je kan dus niet verwachten dat iedereen jou meteen begrijpt of meteen aanvoelt. Hier zijn enkele handige manieren om iemands communicatiestijl te identificeren:  

  • Observeer hun taalgebruik: luister naar de woorden die ze gebruiken, de toon en het volume. 
  • Non-verbale signalen: let op gebaren, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. 
  • Stel vragen: stel open vragen om hun perspectief te begrijpen en kijk hoe ze daarop reageren. 
  • Luister actief: luister goed naar wat ze zeggen en probeer hun perspectief te begrijpen. 
  • Context: houd rekening met de situatie en de context waarin zij communiceren. 
  • Feedback: vraag feedback over je eigen communicatiestijl om hun perspectief beter te begrijpen. Pantelco geeft hierover trouwens interessante comunicatietrainingen. 

Door je mensen beter te begrijpen, zal je het gemakkelijker vinden om hun taal te spreken.  

2. Het menselijke aspect wordt uit het oog verloren.

Een ‘menselijke’ manager is benaderbaar, vriendelijk, begrip- en respectvol.  

Hier zijn de belangrijkste tips:  

  • Toon empathie: probeer het perspectief en de emoties van jouw werknemers te begrijpen. 
  • Communicatie: moedig open en eerlijke communicatie aan en luister actief naar je werknemers. 
  • Geef het goede voorbeeld: zet een positieve toon en laat op die manier zien welk gedrag jij van je team terugverwacht. 
  • Erkenning: erken en beloon je werknemers voor hun bijdragen en successen. 
  • Flexibiliteit: Sta open voor nieuwe ideeën en benaderingen, en zorg voor flexibiliteit op de werkplek. 
  • Ondersteuning: zorg voor middelen en ondersteuning om je werknemers te helpen groeien en zich te ontwikkelen. 
  • Nederigheid: durf je fouten toe te geven en sta open voor feedback van je team. 

 

 

Daarnaast is het enorm belangrijk om steeds authentiek te zijn. Dit brengt ons verder naar de 3e reden waarom je medewerkers mogelijks niet gemotiveerd zijn.  

3. Geloofwaardigheid

Het kan misschien een beetje confronterend zijn, maar het heeft baat om stil te staan bij jouw eigen geloofwaardigheid. Durf jezelf de vraag te stellen hoe consistent je bent. Kom ook jij al jouw beloftes na? Met andere woorden, stel je voor jezelf dezelfde eisen als voor je eigen werknemers?  

We schreven een andere blog: “hoe win je credibiliteit bij je werknemers ?”. Wellicht is deze interessant voor jou. 

Benieuwd naar meer ?

Bij Jobmotivation geven we Teamcoaching trainings, die jou als coach een sterkere positie geven, en leren omgaan met . Neem hier een kijkje. 

Van

Naar